Mindfulness-momenten voor vermoeide en drukke moeders – Newborn Baby

Het leven met een baby kan overweldigend en alomvattend zijn. De geest van een moeder bruist van oneindige to-do-lijstjes, zorgen en vaak onrealistische verwachtingen van zichzelf en haar kleine bundeltje.

Is het je ooit opgevallen dat je op sommige dagen het gevoel hebt dat je achter je staart aanzit, maar aan het eind geen voldoening hebt? Het leven zit vast aan herhaling. Je bent uitgeput, hectisch en hebt het gevoel dat je gewoon door de bewegingen gaat.

Denk je bij jezelf, ‘als mijn baby eenmaal door deze fase is, wordt het leven gemakkelijker’, of ‘ik zal meer voor mezelf doen als mijn baby [enter the milestone of your choosing]​ We doen het allemaal. We wachten op een magische tijd in de toekomst waarin we ons voorstellen dat het leven langzamer zal worden en minder chaotisch zal worden.

Mindfulness biedt de eenvoudige oplossing

Maar er is een klein ding dat u kunt doen om wat vreugde te voelen terugkeren. Om te ontdekken dat je naar boven bent gekomen om lucht te halen en weer kunt ademen. Een mindfulness-oefening die je weer in contact brengt met jezelf.

En nee, het betekent niet dat je nog iets anders in je hectische en vermoeiende dag probeert te persen. Het betekent niet eens dat je gescheiden bent van je baby, en het hoeft zeker niets met meditatie te maken te hebben. Als je goed bent in mediteren, is dat geweldig. Voor veel ouders kan het echter een te zware taak zijn om tijd, vrije ruimte en energie in te plannen om op zichzelf te focussen.

De voordelen van mindfulness

Als je deze mini-mindfulness-momenten in je dag begint op te nemen, zul je snel de voordelen voor zowel je mentale als fysieke gezondheid gaan ervaren. Het zal uw vermogen om het hoofd te bieden verbeteren, leiden tot meer welzijn en mentale helderheid, en u een beter vermogen geven om voor uzelf en uw gezin te zorgen. Hier zijn slechts enkele van de vele voordelen volgens Positieve Psychologie:

  • Meer geluk
  • Toegenomen mededogen
  • Verhoogde tevredenheid met het leven
  • Minder stress
  • Verminderde depressie
  • Minder angst
  • Meer aandacht
  • Betere slaapkwaliteit
  • Verbeterde immuunfunctie

Mindfulness-momenten voor vermoeide en drukke moeders

Mindfulness kan op elk moment van de dag worden beoefend, met of zonder je baby, overal en zo lang als je wilt. Het resultaat is niet per se ontspanning, maar eerder een kans om jezelf te verankeren en het huidige moment te voelen en al je zintuigen te ervaren. Iets dat we als moeders zelden doen, als er gewoon zoveel te doen is en kleine mensen op ons vertrouwen. De gevoelens die opkomen als we meer aanwezig zijn, kunnen ongemakkelijk zijn en soms genezen ze.

Mindfulness kan tijdens elke dagelijkse activiteit worden beoefend. Hier zijn enkele eenvoudige voorbeelden:

Elke keer dat u de luier van uw baby verschoont

Maak van de gelegenheid gebruik om uw baby echt met al uw zintuigen te ervaren. Voel hun lichaamswarmte en zachte huid, bestudeer hun gezicht, kijk hoe hun ledematen bewegen en luister naar de geluiden die ze maken terwijl ze ademen of babbelen.

Terwijl je je baby vasthoudt

Denk na over wie dit kleintje is en kan worden. Denk na over jezelf als een kleine kwetsbare baby. Als uw baby wakker is, maak dan oogcontact met de baby en merk op hoe u zich op die manier voelt om verbinding te maken. Als ze slapen, observeer dan hoe hun kleine borstkas op en neer beweegt en hun gezichtsuitdrukkingen terwijl ze dromen.

In de douche

Kijk rond in de badkamer, merk op hoe het warme water je laat voelen, let op hoe je spieren ontspannen, luister naar het geluid van het stromende water, proef de zachte geur en het gevoel van de zeep. Adem diep in. Let op alle gedachten die naar boven komen, en in plaats van je gedachten te laten afdwalen, breng je ze gewoon terug naar het heden.

Tijdens huishoudelijke taken

Gewone huishoudelijke taken, zoals de afwas doen of kleding opvouwen, zijn perfecte gelegenheden om mindfulness te oefenen. Onze gedachten dwalen meestal af en we raken verdwaald in het maken van plannen of het terugspelen van een herinnering. Het is een goed moment om onze gedachten naar het heden te brengen en midden op een drukke dag bij onszelf in te checken.

Een kopje thee zetten

Mindfulness toepassen op eenvoudige activiteiten, zoals het zetten en drinken van een kopje thee, is een goed moment om het leven te vertragen, al is het maar voor vijf minuten. Besteed aandacht aan al uw zintuigen terwijl de ketel kookt, de thee aan het zetten is, terwijl u de beker vasthoudt en deze naar uw mond brengt. Het idee is om bewust bewust te zijn van iets dat u gewoonlijk op de automatische piloot doet.

Terwijl je iets eet

Zelfs met zoiets kleins als een stuk chocolade, helpt het door onze aandacht te vestigen op de volledige eetervaring, om te genieten van het plezier van eten in plaats van ergens achterover te kauwen. Als we meer geaard zijn in het heden, is onze geest rustiger, helderder en meer medelijdend met onszelf. Het helpt ons ook om af te stemmen op ons lichaam en ons meer bewust te zijn van onze volheidssignalen.

Voor meer diepgaande methoden en ideeën om mindfulness te oefenen, zou je naar de not-for-profit kunnen gaan Lachende geest om hun gratis app en gids voor ouders te downloaden.

Credit Link : Source link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Sylviemeuffels.nl
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0